De eerste dagen - Reisverslag uit Toronto, Canada van Stephan Zijl - WaarBenJij.nu De eerste dagen - Reisverslag uit Toronto, Canada van Stephan Zijl - WaarBenJij.nu

De eerste dagen

Door: Stephan Zijl

Blijf op de hoogte en volg Stephan

07 Maart 2013 | Canada, Toronto

Hoi allemaal,

na een week rondgereisd te hebben in Canada was ik wel echt toe aan de school om te beginnen. Heb hele mooie dingen gezien zoals de Niagarawatervallen en Downtown Toronto, maar na een week op mezelf te zijn aangewezen was ik nu wel toe aan nieuwe mensen en nieuwe ervaringen.

Maandagochtend ben ik aangekomen op de campus en het onthaal was meteen goed. Letterlijk iedereen die ik tegenkwam zei hallo en vroeg waar ik vandaan kwam enz. enz. Het was meteen duidelijk dat de cultuur op deze school er één is van vriendschap en liefde naar je naasten toe. Super :)
Om twee uur konden we ons inschrijven en maakten we kennis met onze kamergenoten. Zolas de meeste mensen hier, deel ik een kamer met drie anderen. Omdat iedereen zo superaardig en lief voor iedereen is er werkelijk nog geen onvriendelijk woord gevallen en ik ben heel benieuwd hoe dat zich gaat ontwikkelen de komende maanden ;)

Maandagavond hadden we na het avondeten (ontbijt, lunch en diner is in het cafe van de kerk die deze school heeft opgericht) een tijd van aanbidding en gebed. Het is voor mij persoonlijk echt heerlijk om met zoveel andere jongeren voor maar 1 ding te gaan: je leven wijden aan God alleen en steeds meer ontdekken hoeveel Hij van je houdt en wat Hij voor je in petto heeft.

De volgende dag hadden we het eerste onderwijs. Deze hele eerste week gaat over het horen van Gods stem. Mark Vikler, een man die jarenlang gezocht heeft naar manieren om Gods stem te verstaan, geeft deze lessen. Tijdens deze lessen schrijven we ook journals. Nu houdt dat in dat je een brief schrijft aan God en vervolgens opschrijft wat Hij tegen je zegt. Het is eigenlijk heel makkelijk om te weten wat God tegen je zegt. Zo vaak spreekt Hij tot je door spontane gedachten, dat je het vaak niet eens opmerkt als Hij tot je spreekt.
Ook leren we hierin onderscheid te maken tussen de stem van God, de duivel en van je zelf. Het karakter van het woord dat je krijgt zegt alles over degene die het tegen je zegt. Als God iets tegen je zegt zal het altijd opbouwend en liefdevol zijn, Hij zal je nooit veroordelen op dingen die fout hebt gedaan, maar je perspectief geven voor de toekomst. Het karakter van de duivel is dat hij liegt, bedriegt en steelt en niets liever wil dan jou hopeloos te laten voelen, mislukt en ongewild. Als je je eigen stem hoort zal die vaak analytisch klinken en puur uit logica redeneren. In principe niets mis mee, maar God is en kan veel meer dan alleen logisch redeneren en analyseren. Het geheim is echt door de Heilige Geest geleid worden.

Deze middag hadden we een tijd van soaken. Soaken is heel simpel: jezelf in een relaxte positie vouwen, worshipmuziek aanzetten (in dit geval hadden we een paar mensen die speelden) en gewoon lekker tijd met God nemen. Je hoeft niet eens heel veel te doen, je mag gewoon weten dat niks tussen jou en God instaat. Tijdens deze momenten (net zoals vanmiddag) komen vaak dingen als pijn en gebrokenheid naar boven die mensen van binnen kunnen hebben. Dat is niet omdat God graag wil dat je pijn hebt of omdat de duivel met je bezig is, maar door deze pijn naar boven te halen kan God jou er door heen helpen en je genezen van wat zeer deed uit je verleden. Zo makkelijk bouwen we ons leven om dit soort pijn heen, zonder er ooit echt mee af te rekenen. Op die manier zul je het altijd met je meedragen en nooit echt de vrijheid ervaren die je in Christus sterven en opstaan ontvangen hebt.
Daarom ervaren zoveel mensen deze school als zo'n keerpunt in hun leven. Omdat je hier de tijd neemt om met aanvallen uit je verleden van de duivel af te rekenen en in je nieuwe leven met Jezus te stappen.

Ik vind het heerlijk om helemaal oprecht en 100% met God bezig te zijn. Het is echt waar dat je meer honger naar Hem krijgt, hoe meer tijd je met Hem deelt.

Dit was het voor even, lieve mensen.
Jullie zien gauw mijn volgende blog verschijnen! ;)

groetjes en heel veel zegen uit onze Vader zn troonkamer voor jullie,
in Jezus naam :)

Stephan

  • 07 Maart 2013 - 23:02

    Tamara:

    Heyyy broer!!

    Wat leuk om je blog te lezen!
    En echt goed hoe duidelijk je alles verwoordt, het is bijna net of je zelf in jouw situatie zit en heb me dan ook helemaal even heerlijk kunnen inleven haha!

    Klinkt geweldig allemaal, het onderwijs en de manier waarop je leert om God's aanwezigheid te zien in je en om je heen. Volgens mij heb je het goed naar je zin!

    Nou kanjer, soak ze! En ook heel veel blessing en goedheid van onze Vader terug gewenst!!!

    LOVE HUG X Tamara

  • 07 Maart 2013 - 23:20

    Karen Bruinzeel:

    Hey Stephan,

    Ik vind het heel fijn om je blog te lezen!
    Heel interessant om die stemmen in je hoofd beter te leren onderscheiden, want het klopt echt dat de opbouwende gedachten van God komen terwijl je soms wel eens denkt dat dat gewoon je persoonlijke stemmetje in je hoofd is die je er weer bovenop wilt helpen, maar dat is God natuurlijk!
    Volgens mij kom je ook helemaal tot rust daar.
    Bedankt voor je blog, het helpt mij ook en denk er over na!
    Fijne tijd verder daar!!!!

    X Karen

  • 08 Maart 2013 - 00:25

    Heyy Stephan,:

    Het gaat duidelijk heel goed met je( hoe kan het ook anders) in zo'n omgeving.
    Het is heerlijk om te lezen dat je zo bezig bent om je leven aan God te wijden en te ontdekken dat Hij zoveel van je houdt.
    En ik geloof ook echt dat God veel meer tegen ons zegt dan dat wij denken dat kan ook niet anders want Hij wil ook heel dichtbij je zijn. Geweldig dat je dit zo mag ervaren.
    Ik weet zeker dat je een hele mooie tijd gaat krijgen en laat ons dan lekker meegenieten via je blog;).
    God bless you!! xxx mama

  • 08 Maart 2013 - 10:55

    Bianca:

    Hey Stephan.

    Wat geweldig om dit te lezen.heel verhelderend !!!!
    Ik kan me heel goed voorstellen hoe jij je voelt.
    Wat is er nou mooier dan 24 uur met God door te mogen brengen, niets toch ?!
    Konden we dat altijd maar doen.
    Ik wens je God's zegen en nabijheid toe en kijk nu al weer uit naar je volgende blog.
    Het helpt mij ook.

    God Bles you !!!

  • 09 Maart 2013 - 00:27

    Padre:

    Hoi Stephan, mooi dat je het goed hebt en God nóg beter leert kennen. En dat in de eerste week al, dat beloof wat!

    God bless youxxx padre

  • 10 Maart 2013 - 22:07

    Annelies:

    Lieve Stephan,

    Sorry voor de late reactie, en zojuist je blog gelezen. Wat heb jij het fantastisch daar als je dit zo leest. Heerlijk dat het mogelijk is om zoveel met Gods woord om te mogen gaan, en dat je zo ook mag ontdekken
    dat wat Gods stem is, want inderdaad soms denk je dat het je eigen stemmetje is, omdat je je haast niet kan voorstellen dat dit God is. Maar het is wel WAAR. Zo heb ik de de laatste tijd , dat als er iets is of zoiets, ik mag horen: "
    '" dat ik mag wandelen in de waarheid en rusten in de genade"" . Zo mooi is dat.
    Ik dacht maar dat ik even langs kon komen om ook even te soaken, heerlijk lijkt me dit.
    Je zult een heerlijke tijd krijgen en wentel je royaal in Gods liefde.
    Ik kijk uit naar je verdere relaas.
    Heel veel liefs en dikke kus van Frits en Annelies



  • 17 Maart 2013 - 18:58

    Heenti:

    Lieve Stephan, Klinkt goed en opwindend wat je allemaal mee maakt. Houdt ons op de hoogte Hier gebeuren ook geweldige dingen De Heer is groot.
    Vanochtend mochten Doug en ik Jayden op dragen en hadden we het over Samuel, hoe hij leerde om Gods stem te verstaan. Eerst dacht Samuel dat het Eli was en na de derde keer leerde Samuel om Gods stem te verstaan.
    Gisterenavond,
    Heerlijk gegeten met je ouders wij hebben genoten. De woensdagavonden zijn indrukwekkend steeds weer nieuwe mensen en ervareb we zeker Gods Glory. We blijven voor je bidden. Wie weet kunnen we een keer skypen op woensdag avond? Hoeveel tijds verschi is het l" Keep going " heel veel zegen liefs Heenti

  • 19 Maart 2013 - 17:07

    Jan Ploeg:

    Stephan, echt heel mooi om dit zo te lezen! Nog een hele goede en mooie tijd daar, geniet ervan en hou ons op de hoogte. Want ik leer hier ook van, en ik denk dat ik niet de enige ben... Heel veel zegen toegewenst en ik spreek je binnenkort wel weer eventjes! Groetjes Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Stephan

Hoi allemaal, volg hier mijn belevenissen in Toronto en blijf een beetje op de hoogte van wat ik allemaal doe in de 5 maanden dat ik de School of Ministry volg. gr. Stephan

Actief sinds 05 Feb. 2013
Verslag gelezen: 621
Totaal aantal bezoekers 12649

Voorgaande reizen:

25 Februari 2013 - 26 Juli 2013

School of Ministry Toronto

05 Februari 2013 - 25 Februari 2013

De laatste voorbereidingen

Landen bezocht: